URHEILUAREENA

Urheiluareena opastaa kuntourheilusta ammattiurheiluun

PYÖRÄILY

Harrastatko pyöräilyä vai mietitkö sen aloittamista? Tutustu kanssamme harrastukseen, joka sopii kaikille.

HIIHTO

Haaveiletko hiihdon aloittamisesta? Tutustutamme sinut lajin saloihin hetkessä.

Urheiluareena on apunasi harrastamisessa

Sivustomme urheiluareena esittelee eri urheilulajeja, jotta sinun olisi helpompaa valita itsellesi mieleinen harrastus. Jos siis pohdiskelet, mitä haluaisit harrastaa, jatka tekstin lukemista ja kerromme sinulle enemmän liikunnasta ja urheilusta. Vaikka joku laji ei tuntuisikaan ehkä omalle heti vain ajatuksen perusteella, kannattaa sitä silti kokeilla ja antaa mahdollisuus.

Terveysliikunta on asia, jota kannattaa harrastaa useita kertoja viikossa. Elimistö pysyy paremmassa kunnossa, hapenottokyky paranee ja jaksaminen arjessa vahvistuu liikunnan avulla. Hyötyliikunta on monelle helppo tapa saada aikaan viikoittain sopivasti sykkeen nostavaa touhua ilman, että sitä mieltää varsinaisesti liikunnaksi. Jo siivoamalla tehokkaasti saadaan aikaan samoja hyötyjä kuin kävelylenkillä.

Urheilulajit, kuten juoksu, pyöräily, hiihto ja kävelyt ovat hyvää perusliikuntaa, jota lähestulkoon kaikki voivat harrastaa. Urheilulajien lisäksi esittelemme sivuillamme suomalaisia urheilijoita sekä urheilutapahtumia ja annamme vinkit oikeiden välineiden valintaan.

Urheiluareena
Urheiluareena

Urheilulajit tarkastelussa

Olisiko pyöräily hyvä laji, entä kävely tai hiihto? Tämä on myös kausi asia, sillä esimerkiksi ilman lunta on huono hiihtää. Liikkujan kunto myös vaikuttaa lajin valintaan. Jos nivelet ovat huonot, kannattaa valita sellainen laji, joka ei aiheuta liikaa kuormitusta.

Uiminen on hyvä vaihtoehto tilanteessa, jossa jäsenet eivät syystä tai toisesta kestä paljoa kuormitusta. Uidessa myös käyttää laajasti vartaloaan ja saa samalla keskivartalon lihaksistolle aktivointia lähes huomaamattaan. Kaikki liikunta on hyväksi, eikä sen tarvitse olla repivää ja hien tippua lammikoiksi maahan. Rauhallinen liikunta on hyväksi välillä ja se toimii elimistölle palauttavanakin tekijänä.

Urheilu harrastuksena

Kaikissa urheiluissa kannattaa katse kiinnittää välineisiin. Huonoilla kengillä ei kannata liian pitkiä matkoja ja aikoja kävellä, sillä se tekee jalkojen lisäksi myös polville, lonkille ja selälle huonoa. Hiihtäminen epäsopivilla suksilla tai voiteilla on melkoisen ikävää ja vaikeuttaa myös seuraavalla kerralla urheilemaan lähtöä. Tähän kannattaa panostaa niin harrastaminen ei ole hampaat irvessä suoritettavaa pakkopullaa.

Urheilu on myös kilpailua. Hiihto on laji, jossa järjestetään Suomessa paljon kisoja ja osallistumaan pääsee eri seurojen kautta. Tällöin harjoitteluakin täytyy harrastaa paljon useammin ja säännöllisemmin kuin vain huvikseen hiihdellessä. Valmentaja on hyvä olla olemassa, ja hänen tulee olla sellainen, joka on motivoitunut ja tietää mitä tekee. Toki muissakin lajeissa pääsee kilpailemaan, hiihtäminen ei ole ainoa.

Urheiluareena haluaa kannustaa urheiluun

Urheiluareena on urheilulajien keskittymä ja kerromme täällä, miten urheilu sujuu turvallisesti ja mukavasti. Urheilussa pätee vanha sanonta, ettei kannata lähteä soitellen sotaan. Jos kylmiltään repäisee mitä vain liikuntaa hurjan määrän, siitä saa maksaa kyllä vähintään kipeinä lihaksina pitkän aikaa. Myös revähdyksen vaara on aina olemassa tällaisessa tilanteessa. Muistettava on siis lämmitellä ja sovittaa suoritus omaan kuntoon.

Urheiluareena suosittelee, että terveysliikunta olisi päivittäisessä ohjelmassa kaikille. Pienikin määrä liikuntaa ja ulkoilua tekee terveydelle ihmeitä. Tämä pätee niin fyysiseen terveyteen kuin mielenterveyteenkin. On tutkittu, että aerobinen liikunta on mielenterveydelle hyödyllisempää kuin kuntosaliharjoittelu. Kuntosalilla on hyvä silti vahvistaa lihaksiaan, sillä ne tukevat jäseniä ja vahvistavat nivelten toimivuutta. Kuntosalillakaan ei kannata tehdä liikkeitä miten sattuu, varsinkaan liian kovilla painoilla.

Liikkumaan yksin vai yhdessä?

Usein kuulee sanottavan, että kyllähän minä liikkuisin, jos olisi se kaveri. Ehkä sitä voidaan pitää pienenä tekosyynä, mutta joillekin parhaana motivaattorina toimii se, kun saa lähteä yhdessä liikkumaan vaikka hiihtoladuille tai pyörälenkille. Voi myös osallistua ryhmäliikuntatunneille, sillä siinä vasta onkin seuraa ja tukea suorittamiseen, kun ohjaaja on mukana koko ajan ja häneltä voi varmistaa, menevätkö liikkeet oikein. Urheiluareena pyrkii tekemään oikean lajin valinnasta helpompaa.

Lisäksi löytyy myös niitä vahvoja yksinäisiä liikkujia, jotka mieluiten menevät vauhdilla kuulokkeet päässään tai vain omien ajatustensa keskellä. Tärkeintä liikunnassa on se, että se tuntuu hyvälle ja ei tarvitse mennä verenmaku suussa. Kunhan vain liikkuu.