Yleisurheilu kaikenikäisten harrastuksena

Yleisurheilu kaikenikäisten harrastuksena

Yleisurheilu on loistava ja monipuolinen harrastus, joka sopii kaikenikäisille. Yleisurheilukentällä voidaan harrastaa monia eri lajeja aina juoksulajeista pituushyppyyn, korkeushyppyyn, heittolajeihin ja moniin muihin. Monesti harrastus alkaa jo lapsena yleisurheilukoulun merkeissä. Jo harjoituksissa painotetaan, että venyttely on tärkeä osa harjoittelemista. Se estää lihasten revähtämisiä ja saa muutenkin kropan auki ja toimii ikään kuin osana lämmittelyä.

Yleisurheilu on innostanut monia taiteenaloja, sillä se on niin monipuolista urheilua. Esimerkiksi yleisurheiluun keskittyviä pelejä on useitakin. Niiden avulla urheilijat voivat jatkaa harrastusta myös kotona kuivaharjoittelun merkeissä treenin jälkeen tai vapaapäivänä.

Yleisurheilun suosituimmat lajit

Nettisivusto urheiluareena haluaa muistaa suomalaisia huippu-urheilijoita, jotka ovat saavuttaneet paljon. Kun puhutaan yleisurheilusta, Lasse Vireniä ei voi olla mainitsematta. Viren hallitsi 5 000 ja 10 000 metrin kilpailuja ja voitti jopa kaaduttuaan kesken juoksun. Hän on todellinen legenda.

Yleisurheilu on kuitenkin muutakin kuin juoksulajit. Erityisesti pituushyppy on ollut suomalaisten mieleen viime vuosina. Suomalaiset pituushyppääjät ovat nostaneet tasoaan, mikä on saanut monet nuoret kiinnostumaan pituushypystä. Kyseinen laji vaatii paljon tekniikkaharjoittelua sekä kovaa peruskuntoa, jotta hyppysuorituksissa voi onnistua kerta toisensa jälkeen.

Harrasta näitä lajeja

Yleisurheiluun kuuluu useita eri lajeja. Niistä voi valita joko yhden tai vaihtoehtoisesti lajeja voi harrastaa kerralla enemmän. Muun muassa näitä lajeja voi harrastaa:

  • Seitsenottelu tai kymmenottelu
  • Juoksun pikamatkat ja kestävyysmatkat
  • Heittolajit, kuten kuulantyöntö ja moukarinheitto

Miten harjoittelun voi aloittaa?

Yleisurheilun treenaamisen voi aloittaa koska tahansa. Se onnistuu joko yksin tai ryhmässä. Tärkeintä on kuitenkin muistaa aloittaa kehon lämmittämisestä. Pienet spurtit ja venyttely takaavat lihasten notkeuden ja kehon valmiuden. Lämmittelyn tulisi kestää ainakin 15 minuuttia ja mielellään jopa puoli tuntia.

Kun venyttely on hoidettu, on aika lähteä urheilemaan. Olipa laji mikä tahansa, alkuun on hyvä ottaa rauhallisesti. Yleisurheiluun kuuluu myös se, että urheilija ei treenaa ainoastaan omaa lajiaan. Mitä monipuolisempia treenit ovat, sitä paremman hyödyn niistä saa irti. Esimerkiksi juoksijan kannattaa siis tehdä myös hyppyharjoituksia ja voimaa lisääviä harjoituksia.