Lenkkeilyn aloittaminen kannattaa tehdä maltillisesti

Lenkkeilyn voi aloittaa kuntotasosta riippumatta.

Lenkkeilyn aloittaminen on usein ajankohtaisinta keväisin ja syksyisin. Saamme molemmista vuodenajoista extraboostia elämäämme. Keväällä odotamme jo kesää ja kesäkuntoonkin pitäisi päästä ajoissa. Syksyllä taas pudotamme kesän aikana kertyneitä kiloja ja haemme ryhtiliikettä elämäämme. Lenkkeily voi kuitenkin olla ympärivuotinen harrastus ja jopa elämäntapa. Silloin sitä ei tarvitse aloittaa aina uudelleen vaan voi jatkaa siitä, mihin aiemmin jäi.

Lenkkeilyn aloittaminen kuntotason mukaan

Lenkkeily luo eri henkilöille vähän erilaisia mielikuvia. Osa mieltää lenkkeilyn reippaana kävelynä, toiset taas juoksemisena. Se voi kuitenkin olla mitä tahansa siltä väliltä. Suosittelemme, että lenkkeilyn aloitusvaiheessa otetaan huomioon sen hetkinen kuntotaso. Jos et ole juurikaan liikkunut niin aloita kävelyllä. Jos taas olet kokenut liikkuja niin voit siirtyä kuormittavampaan treeniin.

Jos vaihtoehto kuitenkin on juokseminen ja juoksun aloittaminen huonokuntoisena niin aloita uusi harrastus maltilla. Tee intervalliharjoituksia, joilla kehität hengityselimistöäsi ja kasvatat kestävyyttäsi. Älä unohda kehonhuoltoa, lihaskuntoharjoitteita ja lepoa. Jos treenaat ammattilaisen ohjauksella ja saat treeniohjelman niin noudata sitä. Älä lähde sooloilemaan, koska erityisesti alkuvaiheessa urheiluvammojen riski on korkea.

Lepo ja ravinto

Usein liikuntaharrastuksen aloitusvaiheessa unohtuu, että riittävä lepo ja laadukas ravinto ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä kuin huolellisesti tehdyt treenit. Liikkuja kehittyy lepopäivinä, joten kannattaa huolehtia, että sitä tulee riittävästi. Lepopäivinä myös ravinnon merkitys kasvaa. Anna itsellesi lupa nauttia elämästä ja salli johonkin väliin pieni herkutteluhetki.

Avainsanat: